De Flowerland is een aluminium, snelvarend, comfortabel motorjacht, welke de moderne mogelijkheden combineert in een klassieke uitstraling. Dit motorjacht, welke oorspronkelijk in de jaren 1950-1970 door Verhoef aluminium scheepsindustrie te Aalsmeer werden gebouwd, muntte in deze jaren al uit door zijn uitstekende vaareigenschappen en onderhoudsarme materiaalkeuze. Schepen van 40 jaar en ouder zijn vandaag de dag nog een parel op de Nederlandse vaarwegen.
Aluminium
Aluminium is een metaal wat gering van gewicht is, goed te bewerken en een uitstekende anticorrosief eigenschap heeft. Voor scheepsbouw op zout water wordt het materiaal veelvuldig toegepast om deze redenen, ook in het duurdere segment van de auto-industrie wordt aluminium steeds meer toegepast. Het vereist alleen een goede elektrolytische isolatie, waaraan in onze schepen extra veel aandacht wordt geschonken. Om deze reden worden ook geen Rvs onderdelen geplaatst, tenzij goed geïsoleerd.
Casco
Het casco bestaat volledig uit, speciaal voor de jachtbouw gefabriceerde profielen en aluminiumplaten van 4, 5 en 6 mm.. De bouw van het kasko wordt volledig uitbesteed aan Koopmans aluminium kaskobouw uit Sneek, welke het complete schip voorziet van alle doorvoeren en aansluitingen welke voor de techniek gebruikt gaan worden.
Conservering
Binnen en buitenzijde van het schip worden op de werf geschuurd en behandeld, waarna het schip in- en uitwendig wordt voorzien van een hoogwaardig en nagenoeg onderhoudsvrij 2 componenten verfsysteem van International en een polyurethaanschuim isolatie tot aan de waterlijn. De motorruimte wordt extra voorzien van een tweecomponenten aflak, welke het schoonhouden van de ruimte gemakkelijk maakt.
Voortstuwing
Afhankelijk van de wens van de toekomstige eigenaar kan de motorisering variëren van 50 tot 120 pk voor een 30 ft of 60ft tot 350 pk voor een 40 ft ook aan een dubbele motorisering kan worden gedacht. B.v. 2x 120 pk in een 33 ft, waaraan een topsnelheid van ong. 30 kmh kan worden ontleend. Voor een 54 ft Flowerland moet worden gedacht aan een motorisering vanaf 2x 200 pk.
Motorkeuze kan van Mercury Diesel TDI (VW) of Steyr naar Volvo-Penta, Yanmar of Nanni gaan. Deze keuze is afhankelijk van de ruimte en mogelijkheden welke het schip bied en het vaargebied en wens van de toekomstige eigenaar. Hybride mogelijkheden zijn bij de meeste installaties ook aanwezig.
Elektrische installatie
De installatie wordt massavrij uitgevoerd in 12 en 230 volt. Het schip is voorzien van een massavrije walstroominstallatie met scheidingstransformator en acculader/omvormer. De motor(en) heeft(hebben) een eigen startaccu en verder is een 450 Ah accubank voor de gebruikers aanwezig. Deze wordt ook gebruikt voor de standaard boegschroef. Verder worden er led spots aangebracht in de salon en slaapruimte, leeslampjes boven de bedden en in de salon, kuipverlichting en een goedgekeurde navigatieverlichting met led techniek. Optioneel kan in de grotere modellen een generator worden gemonteerd, waarbij dan aan electr. koken en airconditioning kan worden gedacht.
Sanitaire voorzieningen
Het schip is voorzien van een costum build polyester watertank met niveaumeter, een boiler voor warmwater, een kunststof leidingsysteem met hydrofoorpomp en een electr. Toilet, aangesloten op een polyester vuilwatertank met niveaumeter. Voor de douche is een aparte afvoerpomp aanwezig.
Ramen, ventilatie en verwarming
Alle ramen zijn uitgevoerd in blank, enkel veiligheidsglas met geanodiseerde aluminium profielen. In het stuurhuis zijn de ramen getint uitgevoerd en voorzien van ruitenwissers. Voor de ventilatie zorgen roosters in het dak van de salon en in de slaaphut. De standaard schuiframen in de salon geven hierbij een grote mate van ventilatie.
Afhankelijk van de maat van het schip kan gekozen worden voor een diesel gestookte heteluchtverwarming of een waterverwarmer welke ook een optionele vloerverwarming kan voorzien. Deze vorm van verwarming kan een vaarseizoen met weken verlengen. Ook een airconditioning is voor de grotere schepen een optie. Zie, elektrische installatie.
Betimmering en stoffering
De indeling is in de diverse types aan de consument aan te passen. De werf gaat uit van de standaard indeling volgens tekening, maar indien dit nodig is, kan daar optioneel vanaf worden geweken. De gehele betimmering wordt in CNC gefreesd en is standaard uitgevoerd in formica en mahonie en afgelakt in zijdeglans. Andere houtsoorten zijn optioneel leverbaar. Waar mogelijk wordt gewerkt met ronde hoeken. De beklede plafonds zijn met een degelijk klik systeem verankerd aan de ondergrond. Isolatie wordt uitgevoerd in een Polyurethaan schuim, welke zeer warmte-isolerend is en als bijkomend veiligheidsvoordeel heeft dat deze zeer brandvertragend werkt. Voor de stoffering heeft u een ruime keus uit de door ons gevoerde standaardstoffen. Hiervoor is een stelpost opgenomen.
De zelflozende open kuip wordt afgewerkt met Tec-deck, een kunststof product wat haast niet van een natuurlijke teakvloer is te onderscheiden en wordt afgesloten met een deelbare, geheel wegneembare kuiptent.
Comfort
Voor een comfortabel verblijf aan boord is gezorgd voor een aantal gebruiksvriendelijke voorzieningen. In de grote open kuip zijn twee luxe stuurstoelen geplaatst en hiervan is de bekleding aangepast aan de kussens in deze open kuip. Verder is aan een kleine koelkast en een wijnkoeler gedacht, gemonteerd onder een wasbakje en een grillplaat. De open kuip kan bij veranderde weersomstandigheden d.m.v. een cabriokap met uitritsbare zij- en achterkant snel worden veranderd in een gezellige salon.
Navigatie en veiligheid
Het schip wordt standaard uitgerust met een Raymarine bidata (log/diepte) en plotter. Verder kunnen optioneel vele instrumenten gemonteerd worden. Uiteraard zijn er twee lenspompen aanwezig, een automatische blusinstallatie in het motorruim en is het schip uitgerust met een zwemplateau met zwemtrap. Ook is er een reling tot aan de kuip en handrelingen gemonteerd op het dak van de salon en slaaphut.
Dek en vaaruitrusting
Alle relingen, handrelingen, bolders, slijtstrippen e.d. zijn uitgevoerd in geanodiseerd aluminium en voldoen aan de hoogste eisen. Op het dak staat een fraaie houten of aluminium mast. De vlaggenstok met vlag, een ankerlier met 30 mtr ketting, een elektr. hoorn, ruitenwissers en een goedgekeurde navigatieverlichting maken het schip compleet. Naam en thuishaven zijn voor de tewaterlating al aangebracht en met de meegeleverde fenders en landvasten kan de trotse schipper zijn schip veilig afmeren.
CE certificering
Alle schepen worden onder CE-B gecertificeerd. Deze certificatie wordt in onze opdracht door een erkend bedrijf uitgevoerd.